خوردگی چیست و چرا در رنگ از افزودنی ضد خوردگی استفاده می کنند؟

خوردگی

خوردگی چیست؟

خوردگي به عنوان واكنش تخريبي يك ماده با محيط اطراف خود تعريف مي‌شود. خوردگي در واقع واكنش برعكس استخراج فلز از كاني فلزي مي‌باشد. فلزي كه از سنگ مهدن استخراج مي‌شود به طور طبيعي تمايل دارد تحت اكسيژن و رطوبت به وضعيت اوليه خود يعني حالت اكسيد برگردد. اين عمل را خوردگي مي‌نامند كه ساده‌ترين مثال آن خورده شدن آهن است.

خوردگي علت اصلي تخريب خطوط لوله و انتقال و تانك‌ها، از كار افتادن تجهيزات، هدر رفتن منابع ارزنده، كاهش يا آلوده شدن محصولات، كاهش بازدهي، تعميرات و نگهداري و طراحي مجدد با هزينه‌هاي سنگين مي‌باشد. هزينه‌هاي اقتصادي خوردگي بسيار بالا بوده و هزينه‌هاي سالانه سرسام آوري صرف تعميرات و نگهداري، مانيتور و جايگزيني قطعات خورده شده مي‌شود. بازدارنده‌هاي خوردگي مواد شيميايي هستند كه از طريق واكنش با ماده يا محيط اطراف آن، باعث حفاظت مواد در برابر خوردگي مي‌شوند.  اين مواد از طريق جذب سطحي روي سطح فلز باعث ايجاد لايه محافظ و حفظ فلز مي‌شوند.

اين مواد خوردگي را از طرق زير كاهش مي‌دهند:

– افزايش پلاريزاسيون آندي يا كاتدي
– كاهش جابه‌جايي يا نفوذ يون‌ها به سطح فلز
– افزايش مقاومت الكتريكي سطح فلزات

بازدارنده های خوردگی در رنگ

سال‌هاست که حذف یا جلوگیری از تشکیل زنگ یا خوردگی یکی از مهم‌ترین اهداف اعمال رنگ می‌باشد. خوردگی اکسید شدن آهن و تبدیل آن به اکسید آهن می‌باشد. بر خلاف بعضی از اکسیدهای طبیعی مثل اکسید آلومینیوم که به سطح فلز چسبیده و لایه نفوذناپذیری را ایجاد می‌کند، اکسید آهن متخلخل بوده و به خوبی به سطح فلز زیزین نمی‌چسبد و بنابراین در حضور آب و اکسیژن خوردگی ادامه یافته و سطح زیرین را تخریب می‌نماید.

رنگ‌ها یکی از به صرفه‌ترین پوشش‌ها برای محافظت در برابر خوردگی می‌باشند که بازدارنده‌های خوردگی مختلفی به بیشتر آن‌ها اضافه می‌شود. بازدارنده‌های خوردگی بر اساس نقشی که ایفا می‌نمایند طبقه‌بندی می‌شوند. اگر این مواد به منظور عملکرد فوری به رنگ اضافه شوند به عنوان بازدارنده‌های خوردگی سریع یا Flash rust inhibitor و اگر برای عملکرد طولانی‌مدت به کار روند به عنوان بازدارنده‌های خوردگی طولانی (Long-term corrosion inhibitor) طبقه‌بندی می‌شوند.

شرکت نویان افزون شیمی بازدارنده‌های خوردگی Flash rust و طولانی مدت (Long-term) بسیار موثری را برای رنگ‌های پایه آب تولید و عرضه می‌نماید.
برای دیدن صفحه محصولات کلیک کنید!

دسته بندی: ضدخوردگی
نوشتهٔ پیشین
لزوم استفاده از ضدکف در بخش تولید صنایع مختلف
نوشتهٔ بعدی
کربن بلک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست