خمیر رنگدانه ها

خمیر رنگدانه ها

خمیر رنگدانه ها(Pigment pastes) یا کنسانتره رنگدانه ها (Pigment concentrate) سیستم های تک رنگدانه ای با حداکثر مقدار رنگدانه و کمترین میزان ممکن بایندر (رزین آسیاب) هستند که از آنها به دو روش در تولید پوشش استفاده می شود:

  •  برای تینت کردن: پس از آسیاب و نهایی سازی، خمیرها برای تنظیم دقیق و نهایی رنگ استفاده می شوند. در این حالت، فقط درصد کمی از خمیرها استفاده می شود. ترکیبات منفرد خمیر های پیگمنت (به ویژه رزین آسیاب کننده) عملاً هیچ تاثیری بر کیفیت پوشش تینت شده ندارند.
  •  برای تولید: یک پوشش همچنین می تواند کاملاً از ترکیبی از خمیرها تشکیل شده و سپس با استفاده از رزین مورد نظر (به عنوان یک پوشش شفاف یا یک پوشش سفید) به غلظت نهایی برسد. مقادیر بیشتری خمیرهای پیگمنت برای این مورد لازم است. از آنجایی که خمیرها تأثیر قابل توجهی بر کیفیت پوشش دارند، الزامات مربوط به کیفیت کنسانتره های پیگمنت نیز بطور قابل توجهی بیشتر است.

اگرچه استفاده از خمیرهای رنگی جهت تینت کردن معمول بوده است، ولی میتوان گفت ساخت پوششهایی که کاملاً از مخلوطهای خمیر ساخته شده اند مدت زمان نه چندان زیادی است که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. تولید از خمیرها سریعتر از ساخت پوشش از پایه می باشد. با استفاده از یک آسیاب تولید کننده پوشش می تواند با انعطاف پذیری بیشتری به نیازهای مشتری پاسخ داد. همچنین می توان از کنسانتره های رنگدانه ای به صورت خمیرهای قابل پمپ به جای رنگدانه های پودر شده در تولید پوشش به صورت سیستم خودکار استفاده کرد. به طور کلی دو روش وجود دارد:

  1.  شما می توانید یک سری خمیر رنگدانه ای طراحی کنید که فقط برای یک سیستم پوشش منحصر به فرد استفاده شود. از رزین پوشش اصلی نیز بعنوان رزین آسیاب خمیرها استفاده می شود.
  2.  روش دیگر، تهیه یک سری خمیر عمومی است که با اکثر رزین ها سازگار بوده و بنابراین می تواند برای تولید پوشش با کیفیت های بسیار متفاوت استفاده شود. البته، خمیر عمومی لزوماً برای هر نوع بایندر پوشش ایده آل نخواهند بود.

الزامات خمیر های رنگدانه ای

پایداری خمیر یکی از الزامات اساسی به شمار می آید. لخته، ته نشینی و هیچ اثر سینرژیک (هم افزایی) نباید در دوره های ذخیره سازی بسیار طولانی بوجود بیآید. خمیر باید تا حد ممکن حاوی رنگدانه باشد و تا کمترین حد ممکن سایر اجزا را داشته باشد. با این حال، کار با خمیر باید آسان باشد، یعنی جریان داشته باشد یا قابل پمپ شدن بوده و همچنین تمایل به خشک شدن نداشته باشد.

باید بتوان به راحتی خمیر را با انواع رزین ها ترکیب نمود. از یک طرف، مسئله سازگاری وجود دارد و از طرف دیگر، باید هر گونه پدیده شوک زا (مثل پراکندگی رنگدانه ها) حذف شود. و در نهایت، ویژگی های فیلم پوشش، به ویژه مقاومت آن که بر روی محتوای خمیر نباید تأثیر منفی داشته باشد.

برای انطباق با الزامات مشخص شده، استفاده از مواد افزودنی در خمیرها کاملاً ضروری است. تنها با افزودن یک ماده ادتیو مرطوب کننده و دیسپرس کننده مناسب است که می توان ویسکوزیته خمیر را به اندازه کافی کاهش داد تا محتوای رنگدانه افزایش یابد. همچنین به طور همزمان، رنگدانه دیسپرس نیز می شود که یک پیش شرط لازم برای براقیت بالای پوششها و پایداری فام رنگ در پوششهای تاپ کوت (پوشش های سطحی) می باشد. تثبیت دیسپرسیون رنگدانه ها با استفاده از مواد افزودنی همچنین از پدیده های شوک هنگام مخلوط کردن خمیرها و هنگام نهایی شدن محصول جلوگیری می کند. به منظور مهار هر چه بیشتر فلوتینگ، در کنار دیسپرس شدن، باید اطمینان حاصل شود که حرکت رنگدانه ها تنظیم و بار رنگدانه ها تأمین می شود.

ترکیب خمیر های رنگدانه ای

پیگمنت، جز اصلی یک خمیر رنگدانه می باشد. لود پیگمنت باید تا حد ممکن بالا باشد. بعلاوه، برای بدست آوردن یک خمیر قابل ذخیره سازی و اطمینان از بارگذاری راحت خمیر در رزین نهایی بدون هیچ گونه پدیده شوک، یک رزین در هنگام آسیاب (grinding resin) مورد نیاز است. اگر از افزودنیهای دیسپرس کننده مخصوص استفاده شود، می توان مواد خمیر های رنگدانه ای بدون رزین با کیفیت عالی نیز فرموله کرد.

برای تولید خمیر بهتر در کنار حلالی که از طریق رزینی که در هنگام آسیاب اضافه می شود، معمولاً لازم است که یک حلال اضافی نیز اضافه شود. انتخاب حلال مناسب نیز می تواند در ماندگاری خمیر در مدت زمان ذخیره سازی تأثیر بگذارد. افزودنی مناسب مرطوب کننده و دیسپرس کننده برای لود بالای پیگمنت در خمیر های رنگدانه ای با کیفیت بالا ضروری است. از آنجا که هر دو رنگدانه معدنی و آلی نیاز به تثبیت دارند، افزودنی های پلیمری به ویژه به عنوان مواد افزودنی خمیر ایده آل هستند. باید اطمینان حاصل شود که افزودنی ها با بایندر مورد استفاده در خمیر سازگار می باشد.

نویان افزون شیمی اولین و تنها تولید کننده تخصصی افزودنی دیسپرس کننده/مرطوب کننده/تر کننده/با کدهای NACO-DS 1011 و NACO-DS 1012، برای تمام رنگ ها و پوشش ها بر پایه حلال و پایه آب، از شما بابت صرف وقت جهت مطالعه این مقاله تشکر مینماید.

برگرفته از وبسایت BYK آلمان

دسته بندی: مرطوب کننده و دیسپرس کننده
نوشتهٔ پیشین
توصیه های کلیدی در مورد نحوه استفاده از دیسپرس کننده ها در رنگ
نوشتهٔ بعدی
فلوتینگ رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست