توصیه های کلیدی در مورد نحوه استفاده از دیسپرس کننده ها در رنگ

برای دستیابی به نتیجه مطلوب در هنگام استفاده از افزودنیهای مرطوب کننده و دیسپرس کننده، چند نکته و پیشنهاد باید رعایت شود.

  • زمان استفاده از افزودنی دیسپرس کننده و مرطوب کننده:

غالبا مواد افزودنی در فاز نهایی به پوشش اضافه می شوند. که این روش برای مرطوب کردن و دیسپرس کردن مواد افزودنی مناسب نیست. با توجه به اینکه این مواد افزودنی برای تسریع در مرطوب شدن و همچنین دیسپرسیون رنگدانه ها مورد نیاز است، باید به پایه آسیاب اضاف شده و با آن آسیاب گردد. تنها در این صورت می توانند کاملاً موثر واقع شوند. در شرایط استثنایی که بعداً اضافه کردن مواد افزودنی نیاز میشود، (به عنوان مثال جهت تصحیح بچ)، باید از حداکثر نیروهای برشی جهت اختلاط ترکیب استفاده شوند و همچنین ترجیح داده می شود که سیستم دوباره از واحد دیسپرس کننده عبور کند. با این حال، در اکثر موارد متوجه خواهید شد که عوامل مرطوب کننده و دیسپرس کننده که به این روش اضافه شده اند، تأثیر کمتری داشته و به دوزهای بیشتری نیاز هست.

  • مقدار مصرف افزودنی های دیسپرس کننده

چه مقدار ادتیو لازم است تا در فرمول اضافه گردد؟ از آنجا که این افزودنی ها برای اتصال به سطح رنگدانه ها طراحی شده اند، دوز مورد نیاز افزودنی به میزان مساحت سطحی رنگدانه موجود بستگی دارد. جدا از چند مورد استثنا، فرمول های محاسبه ای که دوز مصرف ادتیو را مثلاً با مساحت سطح (BET) پیگمنت ها ارتباط می دهند، قابل اطمینان نیستند و فقط باید برای انواع خاص پیگمنت ها قابل استفاده می باشد. در عمل، دوز مصرفی باید بر اساس توصیه های تامین کننده مواد افزودنی تنظیم شده و سپس یک سری آزمایشات آزمایشگاهی انجام شود تا دوز مورد نیاز فرمول بهینه شود. به عنوان مثال می توانید از مقادیر براقیت و تیرگی پوشش ها و ΔE آزمون سایش به عنوان معیارهای آزمون استفاده کنید.

در مورد افزودنیهای مرطوب کننده و دیسپرس کننده کلاسیک بر اساس پلیمرهایی با وزن مولکولی کم، دوز 2-0/5٪ برای رنگدانه های معدنی و 5-1٪ برای رنگدانه های آلی بر اساس وزن رنگدانه استاندارد است.

دوز معمول افزودنی برای مرطوب و دیسپرس کردن مواد افزودنی های پلیمری 10-1٪ (رنگدانه های معدنی) و 30-10٪ (رنگدانه های آلی) هستند. در مورد رنگدانه های بسیار ریز ذرات (به عنوان مثال کربن بلک)، دوزهای بیشتر تا 80 یا 100٪ برای فرمولاسیون های با کیفیت بسیار بالا توصیه میشود. از آنجا که این رنگدانه ها فقط  در مقادیر کم در فرمولاسیون یافت می شوند، دوز افزودنی برای کل فرمولاسیون بوده، و این مقدار خیلی هم زیاد نیست. همچنین دوز بیشتر هیچ اثر منفی بر روی خصوصیات فیلم پوشش نخواهد داشت زیرا افزودنیهای پلیمری خواصی مشابه با خواص رزین دارند.

لازم است بار دیگر تأکید کنیم که همه رنگدانه ها حتی دی اکسید تیتانیوم باید در فرمولاسیون تثبیت شوند. در غیر این صورت، هنگامی که با رنگدانه های دیگر  که به خوبی تثبیت شده اند مخلوط شود، مشکل فلوتینگ اجتناب ناپذیر خواهد بود.

  • آسیاب پیگمنت به تنهایی / هم آسیاب کردن پیگمنت ها

زمانی که تنها یک رنگدانه دیسپرس می شود، می توان تمام پارامترها (دوز افزودنی و شرایط آسیاب کردن) را بهینه نمود. نتیجه نهایی بهترین کیفیت ممکن آسیاب (grind) خواهد بود. با این حال، در عمل، آسیاب مشترک (co-grinds) همه رنگدانه ها در مقایسه با آسیاب هر کدام به تنهایی (Single grind) به زمان بیشتری احتیاج دارد، بیشتر مطلوب و مورد توجه می باشد. بنابراین انعطاف در رابطه با پارامترهای آسیاب ضروری است و نتیجه را نمی توان همیشه با فرآیند آسیاب منفرد مقایسه کرد. بهتر است هنگام تهیه فرمولاسیون جدید در آزمایشگاه، رنگدانه ها را جداگانه آسیاب نمود تا به این روش رنگدانه های “دشوار” شناسایی شوند. بدین ترتیب رنگدانه های مشکل ساز را می توان با رنگدانه های دیگر جایگزین نمود، به صورت جداگانه آسیاب نمود و یا حتی در قالب خمیر های رنگی به فرمولاسیون نهایی اضافه شوند. 

  • اصلاح سطح رنگدانه

تقریباً همه رنگدانه های استاندارد امروزی درهنگام تولید رنگدانه ها با مواد شیمیایی مختلف اصلاح سطح میگردند. هدف از اصلاح سطح تسهیل و بهبود قابلیت تر شدن، دیسپرس شدن و تثبیت رنگدانه ها است. بدین ترتیب ادتیوهای مرطوب کننده و پراکنده کننده با رنگدانه واقعی تماس نداشته و با تیمار شیمیایی سطح روی رنگدانه در تماس هستند. بنابراین، در عمل، اگر از آسیاب یک پیگمنت نتایج مناسبی بدست نیامد، باید همان پیگمنت با سایر اصلاح سطحی متفاوت را نیز در امتحان نمود.

برگرفته از وبسایت BYK آلمان

دسته بندی: مرطوب کننده و دیسپرس کننده
نوشتهٔ پیشین
كاربرد تفرق نور در پوشش ها
نوشتهٔ بعدی
خمیر رنگدانه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست